Fem dansare förenas i udda rytmiska mönster från det förislamiska kulturarvet i Mellanöstern. Allt ackompanjerat och förstärkt av daf- och tombakspelaren Mohammad Reza Mortazavi som spelar live på scen.
I arabiska och iranska kulturer uppstår ”tarab” när en kropp hänger sig helt åt musik. Ett förhöjt ögonblick uppstår när kropp och musik förenas i en form av extas. I TARAB, den tredje delen i en trilogi, fokuserar det samtida danskompaniet عطش ATASH عطش på outforskade, underrepresenterade och på vissa platser förbjudna rörelsematerial, healingceremonier och udda rytmiska mönster från det förislamiska kulturarvet i Mellanöstern.
Dans- och musikmaterial som har genomgått flera former av eurokoloniala och islamiska översättningar. Där kvinnor, från att ha varit de främsta utövarna, antingen reducerades till sexualiserade underhållningsdansare eller förbjöds att dansa helt och hållet. Fem dansare förkroppsligar dessa tusenåriga rörelser till virtuose slagverkaren Mohammad Reza Mortazavis komplexa rytmer på de persiska slagverksinstrumenten tombak och daf, live på scen.
TARAB handlar om att föreställa sig en möjlig dialog mellan uråldriga dansvärldar och det samtida dansspråket utan att väja för den koloniala dynamiken mellan de två.
En del av Nafas نفس Dansfestival.
Datum | Tid | Ort | Plats | Länk |
---|---|---|---|---|
Fredag 17 November | 19:00 | Malmö | Skånes Dansteater | Biljetter |